آموزش مداحی

با هم گام به گام مداحی بیاموزیم.

آموزش مداحی

با هم گام به گام مداحی بیاموزیم.

آموزش مداحی

رسالت نوکری ایجاب می کند که نوکر تلاش کند بر شیفتگان اربابش بیفزاید، و شاید آموزش نوکری راهی باشد برای رسیدن به این مهم.

باشد که مقبول افتد.

تا یار که را خواهد و میلش به که باشد

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی

گام چهاردهم / اقسام روضه

دوشنبه, ۴ اسفند ۱۳۹۳، ۱۲:۱۲ ق.ظ

مداحها از چند راه به روضه دست می یابند:

1. مقاتل معتبر

2. نقل قول های بزرکان

3. استنباط

...


مقتل


1. با مراجعه به مقاتل معتبر و کتبی که تاریخ زندگی اهل بیت علیهم السلام را نگاشته اند، می توان به مطالب نابی دست یافت و این اولین و مهم ترین راه دستیابی به روضه است.

2. برخی روضه ها هست که شاید ما آن را در کتابی نخوانده ایم ولی وقتی بزرگی آن را نقل می کند و یا می خواند، ما نیز می توانیم به آن استناد کرده و بخوانیم. مثلا روضه های استاد شهید مطهری، استاد فاطمی نیا، ... ، حاج آقا منصور ارضی و دهها نفر از بزرگان دین و منبر و روضه که انسان یقین دارد بی شند روضه نمی خوانند.

3. این راه از راههای تخصصی دستیابی به روضه است و آن به این قرار است که مداح، مطلبی را در مقتل معتبری می یابد و آن مطلب را با گذاشتن در کنار مطالب و علوم دیگر پرورش می دهد.

مثلا در مقاتل معتبره می خوانیم که عصر عاشورا، فرزندان حضرت ابا عبد الله علیه السلام، هنگام فرار از خیمه ها بر خار مغیلان دویده اند و همچنین در وصف خار مغیلان در کتب زیست شناسی می خوانیم که خار مغیلان خاری است که اگر در بدن کسی فرو رود، فرد سه روز به تب مبتلا می شود.

با کنار هم گذاشتن این دو مطلب استنباط می کنیم که کودکان کاروان حسینی بعد از عاشورا تا سه روز در آتش تب می سوختند.

و سیعلم الذین ظلموا ای منقلب ینقلبون
موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۱۲/۰۴
یاسر محمدی کمرودی

استنباط

اهل بیت

روضه

مداحی

مقتل

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">